Skip to main content

Mealshake Shaklee Tambah Selera Makan Anak

Assalamualaikum.... hai, ape khabar semua teman-teman maya Lia.... Semoga semuanya sihat sejahtera... Selamat Hari Lahir Lia ucapkan kepada sesiapa sahaja yang lahir pada hari ni... hihi... especially kepada kakak sulong Lia... Lia doakan semoga kakak diberikan kesihatan yang baik dan dibawah rahmat lindunganNya,,, Ameen... :)

Penatnye hari ni... mungkin disebabkan cuaca yang panas, badan n mata ni terasa penat.  Balik keje pon da lewat da tadi.  Kesian abang Nujaid n bb Nawfal asyik balik lambat aje... Huhu... nak buat cane kan banyak keje yang mama diorang ni perlu siapkan.  Nak bawa keje balik rumah, haish ntah terbuat ntah tidak.

Biasanya kalau Lia balik lewat, Lia akan pastikan ada makanan yang boleh dimakan oleh anak-anak sebagai bekal sepanjang perjalanan balik rumah.  Risau juga diorang kelaparan dalam kereta.  Lagi pula kalau balik da lewat time orang keluar keje abih la... jammmm...  So, Lia akan singgah beli pisang goreng, keropok, biskut atau kismis untuk abang Nujaid.  Bb Nawfal senang aje, sedia siap2 biskut Baby Bites tu diam la dia nanti... hihi.... itu pon kalau mood dia ok la... Kalau tak ok, hancuss la mama nak kena drive sambil menyusu... al-maklumlah bb fully bf... Bb Nawfal bila da nangis nak susu kecut perut aii tau... tak sampai hati nak biarkan... sanggup redah aje drive sambil bagi Nawfal susu :D... 

Kalau Lia tak sempat beli ape-ape makanan kesian pulak kpd si abang Nujaid... naik je kereta mesti cakap "Mama abang nak ashik"...  Bila dia asyik cakap gitu tiap kali balik dari rumah Ibu (bb sitter diorang) terdetik juga di hati "anak aku ni kelaparan tak di beri makan ke ape" haish, syaitonirrojim... syuhh, jauh-jauh... Bila diperhatikan baru Lia perasan, semenjak Lia letak Mealshake dalam susu Nujaid, selera makan dia memang bertambah.  Tiap kali kitorang keluar, Nujaid la yang mengingatkan kitorang tentang waktu makan... Makum aje la bila shopping, tak sedar masa berlalu... hihik... abang Nujaid, hmmm... biasalah bila dah lapo akan cakap "Mama, abang nak ashikk"... kelakar je... dengan nadanya tu... Pantang lalu depan kedai makan ayat itulah yang akan keluar dari mulutnya sambil tersenyum hingga sepet matanya... Nujaid oh Nujaid... Kadang-kadang baru je lepas makan nasi, boleh dia mintak nak makan Kellogs ke, biskut ke... aish, biar betol... berselera sungguh.... Memang nampak selera makannya bertambah  

Alhamdulillah... Sebagai emak, tentulah Lia happy tengok anak-anak membesar dengan sihat. Lengan dia tu berisi mengalahkan lengan mama ni... Ramai juga kawan-kawan Lia mengadu anak tak nak makan atau memilih makan.  Nasib baiklah anak teruna mama ni tak memilih makan.  Senang keje mama tak yah nak susah2 pikir menu canggih2 nak kasi anak makan. hihihi.... Paling Nujaid suka sup brokoli dengan tohu lembut tu... bertambah-tambah la nasiknya... kalau makan nasi ayam, semangkuk pun boleh habis... yang penting menu tu berkuah ala2 sup gitu komfem dia suka... hihi  Ramai juga kawan2 Lia cakap "Eh, tengok tahun lepas macam kurus je... sekarang ni da berisi..." atau "Eh, besarnya anak kau.  Kau bagi makan ape? Dedak ke?" Fuhh, agak2 la weyy.... dedak tu makanan ayam... Kalau nak tahu Lia bagi Shaklee Mealshake tu aje... Cubalah! Bukan hanya dapat bantu tambah selera makan anak tapi boleh tingkatkan sistem imun anak serta bantu anak-anak yang ada masalah sembelit.  Bagus sangat untuk anak2 yang dijaga di nursery...  penyakit mudah sangat merebak... contohnya selesama, demam n batuk.  So, kita bagi badan anak kita kuat n imun tak mudah la dapat penyakit nanti... kannn... sediakan payung sebelum hujan.... 

Haa... inilah Shaklee Mealshake tu... see.... baby ni pon da nangis mintak Mealshake.. :)



Okay lah... nak g ngepam pulak ni... Sape2 ada masalah anak tak ada selera nak makan cubalah Shaklee Mealshake. Sedapppp... perisa vanilla.. letak je sesudu dalam susu anak... mudah sangat... disebabkan rasanya yang best, selalu jugalah abang Nujaid cakap "Mama nak letak tu..." dia tunjuk la dekat Mealshake tu.... Bila ditanya sedap ke benda ni abang.. Nujaid akan jawab "Besttt!"..... Alhamdulillah, anak tambah berselera mama pon gumbira.... 

Inilah anak terunaku n pengarang jantung hati Lia... 




Sekiranya ada sesiapa yang berminat untuk dapatkan Shaklee Mealshake hubungi Lia untur order tau.  

Sms/Call/Whatsapp : 019-2150710
Like page FB : Liavendor Vitamin Shoppe

Comments

Popular posts from this blog

Eczema Oh Eczema... Apakah Penawarnya..

Eczema oh eczema…. Pasti semua orang dah tahu ape itu eczema kan… Sejenis penyakit kulit yang seringkali menyerang bayi atau kanak-kanak.
Eczema juga dikenali dengan Atopic Dermatitis atau Atopic Eczema.  Eczema akan menyebabkan kulit menjadi gatal, kemerah-merahan, merekah, kering , berair atau bernanah bergantung kepada keadaan pesakit.
Sebelum ini, Lia hanya dengar dan lihat mengenai penyakit eczema.  Kali ni, Lia sendiri rasai sendiri betapa sukarnya apabila anak dijangkiti penyakit kulit kronik ini.  Alhamdulillah, keadaan Nawfal dah semakin baik dan Lia terpanggil untuk berkongsi serba-sedikit ilmu yang diperolehi sepanjang mengendalikan anak yang dijangkiti Eczema.
Semenjak lahir sehingga berumur 7 bulan Nawfal tidak pernah mengalami masalah kulit.  Kulitnya halus dan cantik seperti bayi-bayi lain.  Masuk 8 bulan kulit Nawfal mula bermasalah.  Pantang digigit nyamuk kulitnya bukan hanya kemerah-merahan tetapi melarat sehingga timbul biji-biji air yang berbisa.  Huhu…  Jumpa doc bi…

Merawat Kecederaan Buku Lali (Ankle Sprain)

Oh, my ankle!!! Malang tidak berbau…  semasa turun tangga untuk ke tapak perhimpunan Lia terbang tiga anak tangga jatuh terpele’ot gitu.Auchh, sakit sangat.Bila bangun rasa kaki sebelah kiri lemah sangat mcm lembik je.Ya Allah, apa dah jadi… Huhu, takde sesiapa pula yang ada kat situ nak minta bantuan.Rehat jap, try jalan boleh la jalan slow sambil terhenjut-henjut.Nasib baiklah kelas takde awal-awal pagi tu. Rakan-rakan guru suggest suh urut takut masuk angin katanya.Call En. Suami, beliau suh tuam dengan ais dan tak bagi kebenaran untuk diurut (Katanya dah bincang dengan fisioterapi sains sukan).Walaupun, berjalan terhenjut-henjut Lia tetap juga masuk kelas mengajar seperti biasa menunaikan tanggungjawab.Redha aje la. Mungkin ini, kifarah daripada Allah kepada ku.Sempat lagi masuk LDP i-Think petang tu.Hihihi…

Otw balik pada petang tu terus singgah klinik untuk dapatkan rawatan.  Doktor Nani pakaikan bandage kat kaki sebab kaki dah mula membengkak.  Mau tak bengkak, dah jatuh masih j…

Resipi Sup Ketam Yang Menaikkan Selera Orang Sakit

Resipi Sup Ketam ni suami Lia yang ajarkan.  Tak pasti pula mana dia dapat, tapi memang sedap dan terangkat.  Resipi ni sebenarnya dia gunakan untuk masak Sup Ikan Haruan sewaktu Lia berpantang anak kedua dulu. Memandangkan minggu lepas suami demam denggi, Lia pula masakkan sup ketam untuk dia. ;)  Masak guna resipi ni baru suami ada selera nak makan sup ketam.

Memasak ikan darat, ketam atau makanan laut yang hanyir ni kita perlu tahu cara mencucinya supaya tidak berbau hanyir bila dah dimasak.  Jika tidak, makanan yang dimasak akan masih berbau hanyir dan tidak dapat dimakan.

Setiap orang mesti ada cara yang tersendiri untuk menghilangkan bau hanyir. Biasanya, kalau mencuci ikan atau ayam Lia gunakan limau kasturi.  Memang hilang bau hanyir tu.  Tapi untuk cuci ketam atau ikan darat Lia lebih suka menggunakan air asam jawa.  Baru suami boleh makan dan hilang bau hanyir katanya.  So, cuci betul-betul dan make sure takde bau baru masak ye.  Nanti ada yang tak nak makan sayang pula nak bu…