Skip to main content

Merawat Kecederaan Buku Lali (Ankle Sprain)

Oh, my ankle!!! Malang tidak berbau…  semasa turun tangga untuk ke tapak perhimpunan Lia terbang tiga anak tangga jatuh terpele’ot gitu.  Auchh, sakit sangat.  Bila bangun rasa kaki sebelah kiri lemah sangat mcm lembik je.  Ya Allah, apa dah jadi… Huhu, takde sesiapa pula yang ada kat situ nak minta bantuan.  Rehat jap, try jalan boleh la jalan slow sambil terhenjut-henjut.  Nasib baiklah kelas takde awal-awal pagi tu.  Rakan-rakan guru suggest suh urut takut masuk angin katanya.   Call En. Suami, beliau suh tuam dengan ais dan tak bagi kebenaran untuk diurut   (Katanya dah bincang dengan fisioterapi sains sukan).   Walaupun, berjalan terhenjut-henjut Lia tetap juga masuk kelas mengajar seperti biasa menunaikan tanggungjawab.  Redha aje la. Mungkin ini, kifarah daripada Allah kepada ku.  Sempat lagi masuk LDP i-Think petang tu.  Hihihi…

Otw balik pada petang tu terus singgah klinik untuk dapatkan rawatan.  Doktor Nani pakaikan bandage kat kaki sebab kaki dah mula membengkak.  Mau tak bengkak, dah jatuh masih jalan naik turun tangga kat sekolah nun. 

Sampai rumah, kaki makin bengkak dan bandage yang dipasang terasa tersangat ketat dan amat menyakitkan.  Nak nangis je rasa.  Buka bandage, En. Suami urut betis n kawasan sekeliling dengan minyak urut dan buat ala-ala fisio gitu.  Katanya tak boleh diurut tempat yang sakit tu.  (Apa lagi, terjerit-jerit la sakit bila terpegang kawasan tu.  Menangis-nangis. Dasar penakot :b).  Selepas itu, Lia mandi dan solat dengan penuh kepayahan bersama dua orang askar kecil.  En. Suami  pergi masjid sambil mencari  barang katanya.

Rupa-rupanya, dia pulang dengan barang yang dibeli iaitu peralatan untuk rawatan kakiku ini. Ni la barang yang dibelinya.

   

En. Suami bagi fakta tentang Ankle Sprain untuk dibaca dan dia memulakan rawatan.  Apa yang perlu dilakukan bila mengalami Ankle Sprain ialah rehat, letakkan ais di sekeliling kawasan yang injured dan kaki ditinggikan daripada paras jantung.  Jika perlu boleh pakai bandage.  Demi Allah, tersangatlah selesa setelah menjalani rawatan ni. Tetengah malam masa ngah syok tido, En. Suami kejutkan sapukan Menzza Ice kat kaki dan suh telah 2 biji ubat.  Tanpa banyak tanya Lia telan je.  Ngantuk dan tak larat.  Hiii,terharu.  Tq Mr Hb… Jagaan dan rawatan terbaik. :)

Alhamdulillah, bangun pagi ni rasa badan sangat ringan dan kaki dah baik daripada semalam.  Dah boleh berpijak dengan elok takdelah terhenjut-henjut.  Sakit kat tempat tu masih ada.  Tapi Alhamdulillah, da semakin ok.  Arini dapat mc ape lagi, ku berlagak macam WAHM la.  Yeehaa…..


Pagi tadi teringat ubat apa yang dimakan semalam.  Terus tanya En. Suami. Rupa-rupanya dia bagi AJHT 2 biji.  Haa, tu la ceritanya.  Dengan izinNya memang berkesan.  Ringan seluruh badan.  Tq ALLAH....

Berminat untuk mencuba AJHT (Advanced Joint Health Tablet) keluaran Shaklee boleh hubungi Lia. Insya Allah, Lia akan bagi harga kasih sayang. :)


Hubungi segera:

SMS/Call/Whatsapp : 019-2150710 / 019-2281918
Facebook : aliahfiqlea
Email : aliahquseh@gmail.com


* DISCLAIMER : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Comments

Popular posts from this blog

Eczema Oh Eczema... Apakah Penawarnya..

Eczema oh eczema…. Pasti semua orang dah tahu ape itu eczema kan… Sejenis penyakit kulit yang seringkali menyerang bayi atau kanak-kanak.
Eczema juga dikenali dengan Atopic Dermatitis atau Atopic Eczema.  Eczema akan menyebabkan kulit menjadi gatal, kemerah-merahan, merekah, kering , berair atau bernanah bergantung kepada keadaan pesakit.
Sebelum ini, Lia hanya dengar dan lihat mengenai penyakit eczema.  Kali ni, Lia sendiri rasai sendiri betapa sukarnya apabila anak dijangkiti penyakit kulit kronik ini.  Alhamdulillah, keadaan Nawfal dah semakin baik dan Lia terpanggil untuk berkongsi serba-sedikit ilmu yang diperolehi sepanjang mengendalikan anak yang dijangkiti Eczema.
Semenjak lahir sehingga berumur 7 bulan Nawfal tidak pernah mengalami masalah kulit.  Kulitnya halus dan cantik seperti bayi-bayi lain.  Masuk 8 bulan kulit Nawfal mula bermasalah.  Pantang digigit nyamuk kulitnya bukan hanya kemerah-merahan tetapi melarat sehingga timbul biji-biji air yang berbisa.  Huhu…  Jumpa doc bi…

Collagen Selamat dan Boleh di Ambil oleh Ibu Menyusu

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Hari ni Lia terpanggil untuk share tentang salah satu perkara yang sering menjadi tanda tanya bagi ibu-ibu yang menyusu aka breastfeeding mom.  Persoalannya ialah "Saya menyusuu... boleh ke saya makan Collagen?"... Haa, cane nak jawab tu.... Garu kepala jugak jap... 

Ok, lah...Sebenarnya Lia pon fully BF mommy... Yeayyy :)) dan Lia pon ada makan collagen. Alhamdulillah setakat ni non hado apa2 masalah.  Semata2 nak bagi jawapan yang ada keesahannya, makanya I sanggup U buat research utk U all semua.. hihik... gurau je tu.. Jujurnya Lia pon nak tahu juga apa kata orang yang lebih pakar tentang hal ni... Ibu-ibu menyusu macam kita-kita ni pon ada hati n perasaan gak nak chantek-chantek kulit tulus mulus kann... kihkihkih
Hasil bacaan daripada research yang dibuat, rata2 pediatrician cakap BULEHH aje... Sebabnya collagen ni ialah sumber protein. Protein pula sememangnya diperlukan dalam penghasilan susu.  So, ia takkan ganggu la pengha…