Skip to main content

Vitamin/Supplement Yang Diperlukan Semasa Mengandung

Ramai bakal ibu muda yang masih tertanya-tanya apakah vitamin yang diperlukan semasa mengandung. Ada juga yang menanyakan saya perlukah mengambil vitamin/supplement semasa mengandung.  


Jika anda ajukan soalan ini kepada saya, jawapan saya adalah kita perlu mengambil vitamin/supplement semasa mengandung. Ini kerana vitamin/supplement berperanan menyeimbangkan nutrisi di dalam badan kita. Semasa mengandung kebanyakan ibu-ibu akan mengalami alahan.  Selera makan akan berkurangan malah sesetengahnya akan makan apa yang sedap di tekak mereka sahaja tanpa mengira sama ada makanan tersebut berkhasiat atau tidak.  Di sinilah peranan vitamin iaitu sebagai pemakanan tambahan.

Oleh itu, sebaiknya kita mengambil vitamin/supplement sepanjang proses kehamilan untuk top-up mana-mana bahagian nutrisi yang tidak cukup.

Berikut adalah cadangan vitamin/supplement yang penting sepanjang proses kehamilan:

  • Vita-Lea Iron Formula
  • B-Complex ( Lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B termasuk Asid Folik )
  • Vitamin C
  • Ostematrix ( Calcium-Magnesium )
  • Omega Guard
  • ESP ( Jika selalu lemah dan tidak bertenaga )


Berminat ingin mencuba Set Mengandung Shaklee, hubungi Lia segera. Insya Allah, Lia akan membantu dan memberikan penerangan lanjut :)


Hubungi segera:

SMS/Call/Whatsapp : 019-2150710 / 019-2281918
Facebook : aliahfiqlea
Email : aliahquseh@gmail.com


* DISCLAIMER : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



Comments

Popular posts from this blog

Eczema Oh Eczema... Apakah Penawarnya..

Eczema oh eczema…. Pasti semua orang dah tahu ape itu eczema kan… Sejenis penyakit kulit yang seringkali menyerang bayi atau kanak-kanak.
Eczema juga dikenali dengan Atopic Dermatitis atau Atopic Eczema.  Eczema akan menyebabkan kulit menjadi gatal, kemerah-merahan, merekah, kering , berair atau bernanah bergantung kepada keadaan pesakit.
Sebelum ini, Lia hanya dengar dan lihat mengenai penyakit eczema.  Kali ni, Lia sendiri rasai sendiri betapa sukarnya apabila anak dijangkiti penyakit kulit kronik ini.  Alhamdulillah, keadaan Nawfal dah semakin baik dan Lia terpanggil untuk berkongsi serba-sedikit ilmu yang diperolehi sepanjang mengendalikan anak yang dijangkiti Eczema.
Semenjak lahir sehingga berumur 7 bulan Nawfal tidak pernah mengalami masalah kulit.  Kulitnya halus dan cantik seperti bayi-bayi lain.  Masuk 8 bulan kulit Nawfal mula bermasalah.  Pantang digigit nyamuk kulitnya bukan hanya kemerah-merahan tetapi melarat sehingga timbul biji-biji air yang berbisa.  Huhu…  Jumpa doc bi…

Merawat Kecederaan Buku Lali (Ankle Sprain)

Oh, my ankle!!! Malang tidak berbau…  semasa turun tangga untuk ke tapak perhimpunan Lia terbang tiga anak tangga jatuh terpele’ot gitu.Auchh, sakit sangat.Bila bangun rasa kaki sebelah kiri lemah sangat mcm lembik je.Ya Allah, apa dah jadi… Huhu, takde sesiapa pula yang ada kat situ nak minta bantuan.Rehat jap, try jalan boleh la jalan slow sambil terhenjut-henjut.Nasib baiklah kelas takde awal-awal pagi tu. Rakan-rakan guru suggest suh urut takut masuk angin katanya.Call En. Suami, beliau suh tuam dengan ais dan tak bagi kebenaran untuk diurut (Katanya dah bincang dengan fisioterapi sains sukan).Walaupun, berjalan terhenjut-henjut Lia tetap juga masuk kelas mengajar seperti biasa menunaikan tanggungjawab.Redha aje la. Mungkin ini, kifarah daripada Allah kepada ku.Sempat lagi masuk LDP i-Think petang tu.Hihihi…

Otw balik pada petang tu terus singgah klinik untuk dapatkan rawatan.  Doktor Nani pakaikan bandage kat kaki sebab kaki dah mula membengkak.  Mau tak bengkak, dah jatuh masih j…

Collagen Selamat dan Boleh di Ambil oleh Ibu Menyusu

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Hari ni Lia terpanggil untuk share tentang salah satu perkara yang sering menjadi tanda tanya bagi ibu-ibu yang menyusu aka breastfeeding mom.  Persoalannya ialah "Saya menyusuu... boleh ke saya makan Collagen?"... Haa, cane nak jawab tu.... Garu kepala jugak jap... 

Ok, lah...Sebenarnya Lia pon fully BF mommy... Yeayyy :)) dan Lia pon ada makan collagen. Alhamdulillah setakat ni non hado apa2 masalah.  Semata2 nak bagi jawapan yang ada keesahannya, makanya I sanggup U buat research utk U all semua.. hihik... gurau je tu.. Jujurnya Lia pon nak tahu juga apa kata orang yang lebih pakar tentang hal ni... Ibu-ibu menyusu macam kita-kita ni pon ada hati n perasaan gak nak chantek-chantek kulit tulus mulus kann... kihkihkih
Hasil bacaan daripada research yang dibuat, rata2 pediatrician cakap BULEHH aje... Sebabnya collagen ni ialah sumber protein. Protein pula sememangnya diperlukan dalam penghasilan susu.  So, ia takkan ganggu la pengha…