Skip to main content

Perlukah Ibu Hamil Minum Susu




"Sayang dah minum susu ke hari ni?"

"Kenapa belum minum susu, kesian baby nanti..."


Biasanya itulah dialog yang sering kita dengar apabila seorang ibu atau bakal ibu terlupa untuk minum susu semasa hamil. Sebagaimana yang kita sedia maklum, susu amat penting sebagai sumber kalsium kepada kita. Tetapi, adakah meminum susu adalah sesuatu yang wajib dilakukan semasa hamil. Tambahan pula, tidak semua ibu hamil boleh menghidu bau susu malah minum susu semasa hamil disebabkan alahan dan sebagainya.

Menurut Dr Zubaidi Hj Ahmad, bukanlah menjadi satu kewajipan untuk perempuan hamil meminum susu sepanjang proses kehamilan.  Ini kerana, kebanyakan ibu hamil telah mengambil pelbagai vitamin seperti Omega 3, Kalsium dan Multivitamin serta pemakanan yang seimbang.

Namun begitu, terdapat sesetengah ibu hamil yang mengambil pil kalsium akan menyebabkan mereka sembelit.  Oleh itu, mereka disarankan meminum susu sama ada susu tepung atau susu segar. Tetapi sebaiknya ibu hamil meminum susu segar berbanding susu tepung.

Sekiranya ibu hamil mengalami sembelit apabila mengambil pil kalsium atau cirit-birit apabila meminum susu, beliau menyarankan agar ibu hamil memperbanyakkan pengambilan daging merah sebagai sumber kalsium dan protein.

Bagi memenuhi keperluan nutrisi yang baik untuk ibu hamil, terdapat produk Shaklee yang bersesuaian untuk diambil.  Antaranya ialah Omega Guard, Ostematrix, B-Complex, Vitalea dan Vita C. (Set Ibu Mengandung)



Sekiranya anda berminat untuk mencuba vitamin Shaklee untuk keperluan nutrisi anda, hubungi saya sekarang juga untuk mendapatkannya dengan harga yang berpatutan. Buatlah pilihan yang bijak demi masa depan anak anda.:)


Hubungi segera:

SMS/Call/Whatsapp : 019-2150710 / 019-2281918

Facebook : aliahfiqlea
Like page : Liavendor Vitamin Shoppe
Email : aliahquseh@gmail.com



* DISCLAIMER : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Comments

Popular posts from this blog

Eczema Oh Eczema... Apakah Penawarnya..

Eczema oh eczema…. Pasti semua orang dah tahu ape itu eczema kan… Sejenis penyakit kulit yang seringkali menyerang bayi atau kanak-kanak.
Eczema juga dikenali dengan Atopic Dermatitis atau Atopic Eczema.  Eczema akan menyebabkan kulit menjadi gatal, kemerah-merahan, merekah, kering , berair atau bernanah bergantung kepada keadaan pesakit.
Sebelum ini, Lia hanya dengar dan lihat mengenai penyakit eczema.  Kali ni, Lia sendiri rasai sendiri betapa sukarnya apabila anak dijangkiti penyakit kulit kronik ini.  Alhamdulillah, keadaan Nawfal dah semakin baik dan Lia terpanggil untuk berkongsi serba-sedikit ilmu yang diperolehi sepanjang mengendalikan anak yang dijangkiti Eczema.
Semenjak lahir sehingga berumur 7 bulan Nawfal tidak pernah mengalami masalah kulit.  Kulitnya halus dan cantik seperti bayi-bayi lain.  Masuk 8 bulan kulit Nawfal mula bermasalah.  Pantang digigit nyamuk kulitnya bukan hanya kemerah-merahan tetapi melarat sehingga timbul biji-biji air yang berbisa.  Huhu…  Jumpa doc bi…

Merawat Kecederaan Buku Lali (Ankle Sprain)

Oh, my ankle!!! Malang tidak berbau…  semasa turun tangga untuk ke tapak perhimpunan Lia terbang tiga anak tangga jatuh terpele’ot gitu.Auchh, sakit sangat.Bila bangun rasa kaki sebelah kiri lemah sangat mcm lembik je.Ya Allah, apa dah jadi… Huhu, takde sesiapa pula yang ada kat situ nak minta bantuan.Rehat jap, try jalan boleh la jalan slow sambil terhenjut-henjut.Nasib baiklah kelas takde awal-awal pagi tu. Rakan-rakan guru suggest suh urut takut masuk angin katanya.Call En. Suami, beliau suh tuam dengan ais dan tak bagi kebenaran untuk diurut (Katanya dah bincang dengan fisioterapi sains sukan).Walaupun, berjalan terhenjut-henjut Lia tetap juga masuk kelas mengajar seperti biasa menunaikan tanggungjawab.Redha aje la. Mungkin ini, kifarah daripada Allah kepada ku.Sempat lagi masuk LDP i-Think petang tu.Hihihi…

Otw balik pada petang tu terus singgah klinik untuk dapatkan rawatan.  Doktor Nani pakaikan bandage kat kaki sebab kaki dah mula membengkak.  Mau tak bengkak, dah jatuh masih j…

Resipi Sup Ketam Yang Menaikkan Selera Orang Sakit

Resipi Sup Ketam ni suami Lia yang ajarkan.  Tak pasti pula mana dia dapat, tapi memang sedap dan terangkat.  Resipi ni sebenarnya dia gunakan untuk masak Sup Ikan Haruan sewaktu Lia berpantang anak kedua dulu. Memandangkan minggu lepas suami demam denggi, Lia pula masakkan sup ketam untuk dia. ;)  Masak guna resipi ni baru suami ada selera nak makan sup ketam.

Memasak ikan darat, ketam atau makanan laut yang hanyir ni kita perlu tahu cara mencucinya supaya tidak berbau hanyir bila dah dimasak.  Jika tidak, makanan yang dimasak akan masih berbau hanyir dan tidak dapat dimakan.

Setiap orang mesti ada cara yang tersendiri untuk menghilangkan bau hanyir. Biasanya, kalau mencuci ikan atau ayam Lia gunakan limau kasturi.  Memang hilang bau hanyir tu.  Tapi untuk cuci ketam atau ikan darat Lia lebih suka menggunakan air asam jawa.  Baru suami boleh makan dan hilang bau hanyir katanya.  So, cuci betul-betul dan make sure takde bau baru masak ye.  Nanti ada yang tak nak makan sayang pula nak bu…