Skip to main content

Penjagaan Luka Bersalin Secara Pembedahan

"Awak ada rasa sakit tak tempat luka haritu?"
"Ada. Tapi saya sakit bahagian bawah lapisan kulit kat bahagian perut ni. Tambah-tambah bila batuk dan bersin"
"Oo, yang tu ambil masa cketlah ye. Akan hilang cuma ambil masa sbb awak bleeding banyak haritu. Sepatutnya kat situ tak perlu jahit pun. Tapi, darah tak berhenti. So, banyak jahitan di tempat yg sama nak hentikan pendarahan tu. Saya baca kisah awak ni pun rasa takut."

Ni perbualan semasa appointment doctor beberapa bulan lalu. Ngeri pula dengar penerangan doctor. Teringat balik apa yg berlaku semasa czer anak ketiga dulu.

Anak pertama n kedua czer. So, anak ketiga dah tiada pilihan untuk bersalin secara normal. Seawal 34 minggu baby bongsu dilahirkan secara czer. Lebih kurang pukul 1 pm Lia dibedah untuk keluarkan baby. Disebabkan berlakunya pendarahan dan adanya darah beku, pada pukul 7pm Lia dibedah lagi sekali untuk mencari punca terjadinya darah beku tu.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar walaupun terpaksa menempuh pelbagai dugaan. Sepanjang tempoh berpantang memang rasa sakitnya berbeza berbanding berpantang sebelumnya. Mungkin sebab luka berganda. Proses penyembuhan juga mengambil masa yang lebih lama.

Semasa berpantang, Lia teringin nak cuba VIVIX, sebab nak luka cepat sembuh. Teringat kepada Kak Kep yg juga bersalin secara czer. Beliau makan Vivix beberapa hari selepas pembedahan cesarean. Beliau berkongsi pengalamannya yang makan vivix semasa tempoh berpantang. Sangat-sangatlah positif kesannya.

Tapi, Lia masih berkira-kira untuk makan Vivix semasa berpantang sebabnya orang-orang tua cakap anggur bahaya untuk orang yang menjalani pembedahan. 😊 Haish... stigma sebeginilah yang perlu dikikis.

Selepas appointment doctor tu, Lia beranikan diri makan Vivix. Alhamdulillah, rasa sakit bahagian bawah kulit tu semakin berkurangan. Badan juga terasa lebih kuat untuk bergerak aktif.

Sekarang ni baby Nayla dah masuk 5 bulan. Mama doakan Nayla membesar dengan sihat. Sedutlah segala zat yang mama makan ni ye sayang.

Supplement yang dicadangkan untuk ibu berpantang ialah ;
🍃 Vitalea - untuk menambah darah merah yang banyak hilang semasa bersalin
🍃 Vitamin C - pencantum dan penyembuh luka
🍃 Zinc - membaikpulih luka jahitan dan kerosakan tisu dalaman. 
🍃 Ostematrik - membantu pergerakan usus bagi menghindari masalah sembelit. Melegakan segala kekejangan otot 
🍃 Alfalfa - membanyakkan penghasilan susu ibu.
🍃 ESP - untuk penghasilan susu yang banyak serta tinggi kandungan antibodi.

ATAU

🍃 Vivix - melindungi sel dan membantu penghasilan tenaga

* Jom rasai pengalaman berpantang yang lebih bertenaga

Aliah
019-2150710

#tsunamishaklee
#tsunamiinfinity
#vivix
#lukabersalincepatsembuh
#setberpantangshaklee
#shakleeKl

Comments

Popular posts from this blog

Eczema Oh Eczema... Apakah Penawarnya..

Eczema oh eczema…. Pasti semua orang dah tahu ape itu eczema kan… Sejenis penyakit kulit yang seringkali menyerang bayi atau kanak-kanak.
Eczema juga dikenali dengan Atopic Dermatitis atau Atopic Eczema.  Eczema akan menyebabkan kulit menjadi gatal, kemerah-merahan, merekah, kering , berair atau bernanah bergantung kepada keadaan pesakit.
Sebelum ini, Lia hanya dengar dan lihat mengenai penyakit eczema.  Kali ni, Lia sendiri rasai sendiri betapa sukarnya apabila anak dijangkiti penyakit kulit kronik ini.  Alhamdulillah, keadaan Nawfal dah semakin baik dan Lia terpanggil untuk berkongsi serba-sedikit ilmu yang diperolehi sepanjang mengendalikan anak yang dijangkiti Eczema.
Semenjak lahir sehingga berumur 7 bulan Nawfal tidak pernah mengalami masalah kulit.  Kulitnya halus dan cantik seperti bayi-bayi lain.  Masuk 8 bulan kulit Nawfal mula bermasalah.  Pantang digigit nyamuk kulitnya bukan hanya kemerah-merahan tetapi melarat sehingga timbul biji-biji air yang berbisa.  Huhu…  Jumpa doc bi…

Merawat Kecederaan Buku Lali (Ankle Sprain)

Oh, my ankle!!! Malang tidak berbau…  semasa turun tangga untuk ke tapak perhimpunan Lia terbang tiga anak tangga jatuh terpele’ot gitu.Auchh, sakit sangat.Bila bangun rasa kaki sebelah kiri lemah sangat mcm lembik je.Ya Allah, apa dah jadi… Huhu, takde sesiapa pula yang ada kat situ nak minta bantuan.Rehat jap, try jalan boleh la jalan slow sambil terhenjut-henjut.Nasib baiklah kelas takde awal-awal pagi tu. Rakan-rakan guru suggest suh urut takut masuk angin katanya.Call En. Suami, beliau suh tuam dengan ais dan tak bagi kebenaran untuk diurut (Katanya dah bincang dengan fisioterapi sains sukan).Walaupun, berjalan terhenjut-henjut Lia tetap juga masuk kelas mengajar seperti biasa menunaikan tanggungjawab.Redha aje la. Mungkin ini, kifarah daripada Allah kepada ku.Sempat lagi masuk LDP i-Think petang tu.Hihihi…

Otw balik pada petang tu terus singgah klinik untuk dapatkan rawatan.  Doktor Nani pakaikan bandage kat kaki sebab kaki dah mula membengkak.  Mau tak bengkak, dah jatuh masih j…

Collagen Selamat dan Boleh di Ambil oleh Ibu Menyusu

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Hari ni Lia terpanggil untuk share tentang salah satu perkara yang sering menjadi tanda tanya bagi ibu-ibu yang menyusu aka breastfeeding mom.  Persoalannya ialah "Saya menyusuu... boleh ke saya makan Collagen?"... Haa, cane nak jawab tu.... Garu kepala jugak jap... 

Ok, lah...Sebenarnya Lia pon fully BF mommy... Yeayyy :)) dan Lia pon ada makan collagen. Alhamdulillah setakat ni non hado apa2 masalah.  Semata2 nak bagi jawapan yang ada keesahannya, makanya I sanggup U buat research utk U all semua.. hihik... gurau je tu.. Jujurnya Lia pon nak tahu juga apa kata orang yang lebih pakar tentang hal ni... Ibu-ibu menyusu macam kita-kita ni pon ada hati n perasaan gak nak chantek-chantek kulit tulus mulus kann... kihkihkih
Hasil bacaan daripada research yang dibuat, rata2 pediatrician cakap BULEHH aje... Sebabnya collagen ni ialah sumber protein. Protein pula sememangnya diperlukan dalam penghasilan susu.  So, ia takkan ganggu la pengha…